جزوه پودمان1 تولید به روش تغییر فرم دستی و ماشینی


 

مبحث اره کاری

 

1_کمیت چیست؟ به هر چیزی که قابل اندازه گیری باشد، کمیت فیزیکی می گویند. 


2_یکای اندازه گیری چیست؟ مقیاسی است برای سنجش کمیت ها از همان جنس که به ان یکای اندازه گیری می گویند.


3_دستگاه های یکای اندازه گیری را تعریف کیند؟ به مجموعه ای از کمیت ها به مفهوم عام، که میان انها رابطه تعریف نشده ای وجود دارد، دستگاه یکای اندازه گیری یا دستگاه کمیت ها و به طور اختصار دستگاه اندازه گیری می گویند.


4_اندازه گیری چیست؟ چند نوع وسیله اندازه گیری دقیق نام ببرید؟ تعیین اندازه یک قطعه بر پایه یکی از بکاهای استاندارد با استفاده از وسایل مربوطه را اندازه گیری می گویند. کولیس ساعتی و مکانیکی-فرمان پیچ-تراز-میکرومتر-ساعت اندازه گیر


5_وسیله کنترل چیست؟ به وسیله ای که برای بازبینی و بررسی ابعادی قطعات به کار می رود، وسیله کنترل می گویند، مانند انواع فرمان های اندازه گیری و... .


6_کالیبراسیون چیست؟ مجموعه عملیاتی که به منظور حصول اطمینان از دقت و درستی عملکرد وسایل اندازه گیری و کنترل انجام می شود را کالیبراسیون می گویند.


7_گستره اندازه گیری چیست؟ حد فاصل بین حداقل اندازه تا حداکثر اندازه ای که وسیله اندازه گیری یا دستگاه اندازه گیری می تواند اندازه گیری کند را گستره نامی یا گستره اندازه گیری می گویند.


8_تفکیک پذیری چیست؟ کمترین اندازه ای را که وسیلة اندازه گیری می تواند نشان بدهد و یا کوچکترین تقسیم بندی وسیلة اندازه گیری را تفکیک پذیری گویند.


9_خطا های روشمند چیست؟ این خطاها که به آنها خطاهای دایمی نیز گفته می شود، قابل پیش بینی بوده و امکان پیش گیری و به حداقل رسانیدن آنها نیز وجود داشته و حتی با تمهیداتی که اندیشیده می شود می توان آنها را حذف نمود. این خطا ها شامل؛ خطای شخص اندازه گیر-خطای شرایط محیطی-خطای وسایل اندازه گیری-خطاهای اتفاقی


10_اندازه نامی چیست؟ اندازه ای را که قطعه با آن خوانده می شود، «اندازة نامی» گویند. این اندازه ممکن است عدد صحیح، عدد اعشاری یا ترکیبی از هر دو باشد.


11_تولرانس چیست؟ به خطایی که در مورد ساخت یک قطعه، یک کمیت، یک اندازه گیری یا یک وسیله اندازه گیری می توانیم مجاز بدانیم (روا بداریم) را «رواداری یا تولرانس» گویند.


12_سوزن خط کش پایه دار چیست؟ از این ابزار برای ترسیم خطوط موازی با یک خط یا با سطح مبنا استفاده می شود. ستون این سوزن خط کش ها ممکن است ساده یا مدرج باشد.


13_سنبه نشان چیست؟ از این ابزار برای مشخص کردن مرکز سوراخ ها، محل استقرار نوک پرگار(به منظور رسم دایره و نشانه گذاری مسیرهای برش و خطوطی که ممکن است در حین اجرای کار محو شوند.


14_مراحل اجرای خط کشی را توضیح دهید؟ تمیز کردن سطح مورد خط کشی-رنگ آمیزی آن با ماژیک صنعتی-قرار دادن قطعه بر روی صفحه صافی-انتخاب یکی از لبه های آن به عنوان مبنای خط کشی.


15_زوایای تیغه اره را تعریف کنید؟

زاویه گوه: زاویه نوک دندانه تیغه اره را زاویه گوه می گویند و مقدار ان به جنس فلز بستگی دارد.

زاویه آزاد: زاویه زیر دندانه تیغه اره را نسبت به سطح کار زاویة آزاد نامیده می شود. مقدار آن به جنس فلز بستگی دارد.

زاویه براده: زاویه بالای دندانه را نسبت به خط قائم «زاویه براده» گویند. زاویة براده با توجه به جنس قطعة تعیین می شود و بر طول براده تأثیر می گذارد.

16_مراحل انجام اره کاری را نام ببرید؟ خط کشی-انتخاب تیغه اره-بستن تیغه اره-بستن قطعه کار-ایستادن صحیح-انجام برش


 18_اصول و نکات فنی در اره کاری نام ببرید؟(8 مورد)

1- محکم بودن تیغة  اره: در شروع کار از محکم بودن تیغه در کمان اره اطمینان حاصل کنید.

2_ مهرة خروسکی کمان اره با دست سفت شود.

3_ برای هدایت تیغة  اره در مسیر برش، بهتر است با سوهان سه گوش، در خط برش، شیار راهنمایی ایجاد کنید.

4_ در شروع اره کاری، تیغة  اره را حدود 10درجه نسبت به سطح کار مایل قرار دهید و با فشار و جابه جایی کم، شروع به کار کنید تا از سر خوردن و کج شدن از مسیر خط کشی جلوگیری شود.

5_ در حرکت رفت، نیرو وارد شود.اعمال نیرو در حرکت  برگشت موجب کندی دندانه ها و هدر دادن انرزی می شود.

6_نیرو به صورت یکنواخت وارد شود و از اعمال نیروهای ضربه ای و غیر یکنواخت خودداری گردد.

7_مجموعه کمان اره و تیغه اره به صورت مستقیم در داخل شیار حرکت داده شود.

8_از تمام طول تیغه اره استفاده کنید تا از کند شدن موضعی ان جلوگیری شود و عمر حاضر به کاری آن افزایش یابد.

9_ عمل اره کاری با سرعت مناسب صورت گیرد تا از گرم شدن و از بین رفتن سختی تیغة  اره و همین طور از خسته شدن شخص جلوگیری شود.توصیه شود برای برش مواد سخت نسبت به مواد نرم از سرعت برش کمتر استفاده کنید.

10_ برای خنک کردن تیغة  اره از مایع خنک کننده (آب صابون و ...) استفاده کنید.

11_هنگام بریدن لوله های جدار نازک، برای جلوگیری از شکستن دندانه های تیغه اره، قطعه کار را به صورت تدریجی بچرخانید تا عمل برش روی محیط انجام شود. ضمنا برای گرفتن لوله، بهتر است از گیره لوله گیر استفاده شود.

12_از آنجا که برش قطعات نازک با سروصدا همراه است و احتمال شکستن تیغه اره و تاب برداشتن آن وجود دارد، بهتر است قطعه کار را بین دو تکه چوب قرار دهید و سپس هرسه را با هم اره کاری کنید.

13_ برای برش قطعات بلند، می توان تیغه اره را 90 درجه چرخانده، عمود بر صفحه کمان اره بست و سپس عمل برش را انجام داد.

14_پس از پایان اره کاری،مهره خروسکی کمان اره را شل کنید تا کشش وارد بر کمان اره برداشته شود.

منبع: کتاب تولید به روش تغییر فرم دستی و ماشینی

گرداورنده: محمد مقدم

 

هرگونه کپی بدون ذکر منبع حرام است


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: